Tehotenstvo a strava #2: FARBY a CHUTE

Pestrosť stravy nie je len o striedaní a kombinovaní rôznych druhov potravín (obilniny, ovocie, zelenina, vajíčka,..), ale taktiež o striedaní chutí a farieb.

,,Často používame chute a jedlo pre uspokojenie pocitov a emócii. Je to vzťah medzi potravou a našim srdcom a dušou.“ Dr. Deepak Chopra

Deepak Chopra vo svojej knihe Magické začátky – okouzlené životy hovorí, že by sme behom dňa mali zjesť jedlá, ktoré majú 7 základných farieb a 6 základných chutí:

7 FARIEB, KTORÉ ROZOZNÁVA NÁŠ ZRAK
ČERVENÁ, ORANŽOVÁ, ŽLTÁ, ZELENÁ, MODRÁ, INDIGO, FIALOVÁ

Za chute, vône a farbu potravy sú zodpovedné fytochemické látky.

Potraviny červenej farby sú z ovocia pri jahodách, červenom grepe, melóne, paradajkách a zo zeleniny v červenej paprike, cvikle či redkvičkách.
Potraviny oranžovej farby sú v melóne kantalup, marhuliach, mangu, broskyni, nektarínkach a mrvke.
Potraviny žltej farby sú v banánoch, bielom grepe, žltej tekvici Hokkaido, cibuli, bielej kapuste alebo v prose.
Potraviny zelenej farby sú v zelenine ako brokolica, cuketa, špenát, zelené fazule, mangold, mesiacovité fazule a zelená listová zelenina.
Potraviny modrej farby sú brusnice.
Potraviny indigovej farby sú napríklad ostružiny (černice), slivky, baklažán či čierne fazule.
Potraviny fialovej farby sú hrozno, hroznové víno, červená kapusta, fialové zemiaky (odroda Valfi) alebo fialová bazalka.

6 CHUTÍ, KTORÉ ROZOZNÁVAJÚ NAŠE CHUŤOVÉ POHÁRIKY
SLADKÁ, KYSLÁ, SLANÁ, OSTRÁ, HORKÁ a TRPKÁ

Potraviny sladkej chuti obsahujú výdatný zdroj energie. Utišujú a majú zmäkčujúci vplyv na tkanivá. Tvoria najväčšiu zložku zdravého stravovania. Patria tu napr. mliečne výrobky ako mlieko, syry, maslo, ďalej orechy, oleje, tofu, cestoviny, chlieb a obilniny, škrobová zelenina, sladké ovocie a všetky živočíšne výrobky.
Potraviny kyslej chuti podporujú chuť k jedlu a napomáhajú pohybu jedla tráviacou sústavou. Sú charakteristické prítomnosťou organických kyselín, napríklad kyselinu citrónovúaskorbovú (vitamín C), ktoré sa nachádzajú v citrusových a bobulovitých plodoch (aj v paradajkách, keďže tie patria medzi ovocie), v sladkom ovocí ako marhuľa, jablko, hrozno, slivky a ananás, ďalej kyselina mliečna, ktorá je v syroch, jogurtoch aj v kyslej kapuste, a kyselina octová v nakladanej zelenine a šalátových zálievkach. Ovocie kyslej chuti obsahuje esenciálne množstvo vitamínu Cflavonoidov potrebné pre zdravý vývoj buniek a imunitu.
Potraviny slanej chuti podporujú trávenie, majú mierny utišujúci účinok a sú preháňajúce. Z oceánu sme sa vynorili a stále si ho nosíme v krvi. Patrí tu napr. stolová soľ, morská soľ, sójová omáčka, morské riasy a morské plody.
Potraviny ostrej (štipľavej, korenenej) chuti stimulujú trávenie, pomáhajú upokojiť nevoľnosť, prečisťujú dutiny a dýchaciu sústavu a sú mierne preháňajúce. Ostrá chuť je dôsledkom esenciálnych olejov, ktoré stimulujú sliznice. Zo zeleniny je to napr. cibuľa, šalotka, zázvor, pór, cesnak, pažitka, chren a chilli paprika a z korenia je to klinček, škorica, červená paprika, čierne korenie, tymián, oregáno, rozmarín, bazalka a muškátový orech.
Potraviny horkej chuti stimulujú trávenie, majú detoxikačné účinky a obsahujú mnoho fytonutrientov (flavonoidy, polyfenoly, terpeny). Horkú chuť má zelená a žltá zelenina ako brokolica, mangold, baklažán, špenát, cuketa či zelená listová zelenina a byliny ako kôpor, senovka grécka (pískavice grécke seno), šalvia a harmanček.
Potraviny trpkej chuti majú zvrášťujúci či vysušujúci účinok na sliznice. Z ovocia je to trpké jablko, granátové jablko, brusnice, zo zeleniny asparagus, zelená paprika, špenát, zo strukovín fazuľa, šošovica, cícer, sójové bôby a lúpaný hrach.

TEHOTENSKÉ (NE)CHUTE

Pri tehotenskej nevoľnosti sa odporúča

  • jesť po malých dávkach častejšie
  • vhodné sú umeboshi slivky (umešvestky), kandovaný alebo sušený zázvor, zázvorové / umeboshi lízanky
  • po prebudení zjesť kúsok sušeného ovocia alebo zdravú sušienku, zvýši sa nám tým hladina glukózy v krvi
  • nechodiť spať hladné, zjesť večer ešte niečo malé, ľahké

Ak máme chuť na sladké, miesto cukru použime med, sirup či slad (ryžový, ďatľový, jačmenný), lekvár alebo rozmixované sušené ovocie, jedzme ovocie čerstvé alebo sušené, sladkú zeleninu (cibuľa, mrkva, tekvica Hokkaido, kukurica), krémy (pšenové, amazaké, gaštanové).
Ak máme chuť na slané, miesto presolených výrobkov (chipsy, polotovary, chladené či mrazené jedlá) jedzme čerstvé jedlá solené s mierou (morskou) jodizovanou soľou.
Ak máme chuť na kyslé, jedzme kyslú kapustu, kvasenú zeleninu (pickles), šaláty z listovej zeleniny ochutené umeoctom alebo citrónovou či limetkovou šťavou, umeboshi slivky.
Ak máme chuť na mliečne, jedzme seitan, tempeh, tofu, oriešky, semienka a zdravé tuky, pražený sezam na šalát, morské riasy.
Ak máme chuť na mäso, jedzme strukoviny, tempeh, seitan, nattó, silné zeleninové vývary s miso pastou.
Ak máme chuť na ryby, jedzme viac omega 3 mastných kyselín, morských rias.

Pokračovanie Stravovanie #3: ČASTOSŤ a MNOŽSTVO

Použitá literatúra:
kniha Magické začátky – Okouzlené životy, Dr. Deepak Chopra
Vegazín, prvý český vegánsky e-magazín

 

Som mama nášho prvého dieťaťa. Som vegetariánka. Milujem svojho muža a rodinu. Zbožňujem šamanizmus, spiritualitu. Chcem veľa cestovať, učiť sa a spoznávať svet.
Komentáre
  1. Spätné upozornenie: Stravovanie #1: VÝBER STRAVY

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.