Plánujeme dieťa / Tehotenstvo a strava #4: TELESNÁ HMOTNOSŤ

Podváha, primeraná hmotnosť a nadváha. Stravovanie je jedným z faktorov, ktorý vplýva na to akú máme hmotnosť. Stravou môžeme chudnúť, udržiavať si stálu váhu alebo priberať. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) má naša hmotnosť vplyv aj na to, koľko kilogramov priberieme v tehotenstve a spomína to aj Dr. Deepak Chopra vo svojej knihe Magické začátky – Okouzlené životy.

Ženy BMI WHO Dr. Deepak Chopra Prírastok
s podváhou <18,5 kg/m2 12,5 – 18 kg najvyšší
s primeranou hmotnosťou 18,5-24,9 kg/m2 11,5 – 16 kg 12 – 18 kg  
s nadváhou 25-29,9 kg/m2 7 – 11,5 kg najnižší
s obezitou > 30 kg/m2 5 – 9 kg


Prírastok váhy
tvorí dieťa (3,5 kg), zväčšená prekrvená maternica (1,2 kg), placenta (0,5 kg), plodová voda (1 kg), zväčšené prsia (1,5 kg), zvýšené množstvo krvi matky (2 kg), telový tuk matky (2,5 kg) a je od 7 kg do 18 kg.

Optimálny prírastok je v 1. trimestri niekoľko kg a potom asi 0,5 kg / týždeň po zvyšok tehotenstva. Normálny nárast hmotnosti sa vyskytuje po 20. týždni tehotenstva, podľa klasifikácie Ústavu medicíny.

Taktiež pohyb je veľmi dôležitý, a preto je vhodné zvoliť si takú aeróbnu fyzickú aktivitu a posilňovacie cvičenia (strength-conditioning exercise), ktoré nám vyhovujú s minimálnym rizikom straty rovnováhy alebo fetálnej traumy (traumy plodu). Pred plánovaným otehotnením to môže byť jóga, fitness alebo aspoň niekoľko hodinová prechádzka. Cvičiť by sme mali minimálne 30 minút denne. V tehotenstve sa môžeme venovať tehotenskúej jóge.

S pohybom súvisí aj držanie a postoj nášho tela. Správne držanie tela vedie k jeho správnemu fungovaniu.  K tomu nám môžu pomôcť rôzne fyzioterapeutické cvičenia pod vedením fyzioterapeuta, dornová metóda, osteodynamika či kraniosakrálna terapia pod vedením certifikovaného terapeuta. Masáž je tiež vhodnou metódou ako uľaviť svalom a posilniť lymfu a nervový systém. Takisto je možné absolvovať akupunktúru alebo akupresúru. POZOR v tehotenstve sú obmedzenia až do takej miery, že nie je možné jednotlivé terapie absolvovať vôbec.

Pokračovanie pre ženy, ktoré plánujú otehotnieť Stravovanie #5: ŽIVINY
Pokračovanie pre tehotné ženy Stravovanie #5: ŽIVINY

 

Použitá literatúra:

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO)www.who.int/nutrition/publications/pregnant/en/

kniha Výživa v medicíne a dietetika, Dr. Heinrich Kasper

kniha Magické začátky – Okouzlené životy, Dr. Deepak Chopra

Som mama nášho prvého dieťaťa. Som vegetariánka. Milujem svojho muža a rodinu. Zbožňujem šamanizmus, spiritualitu. Chcem veľa cestovať, učiť sa a spoznávať svet.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.