Ako sa vyhnúť zápche: Pomôže pravidelný režim, bylinky a správna strava

od autora: | 22. marca 2020
Zdieľať na sociálnych sieťach

Na otázku, ako často by mal mať zdravý človek stolicu, neexistuje jednotná odpoveď. Dôležité je, aby bola stolica pravidelná. Lekári väčšinou hovorí o zápche, ak má človek menej ako tri stolice týždenne. Vyprázdňovanie je navyše ťažké a mnohokrát aj bolestivé. Ďalej človeka sprevádza bolesť brucha, pocit plnosti, nadúvanie a nechutenstvo. Ak podobnými ťažkosťami trpíte, možno vám prídu vhod nasledujúce tipy.

Zápcha často súvisí so stravou a návyky. Nepravidelná strava, nedostatok zeleniny, veľké množstvo sladkostí a čierneho čaju, to všetko môže mať vplyv na to, že trpíte zápchou. Rovnako tak aj nedostatok pohybu alebo nosenie tesného oblečenia, ktoré stláča brucho. V neposlednom rade pravidelnému vyprázdňovaniu neprospieva ani to, že nepočúvate vlastné telo a ignorujete potrebu ísť na záchod. Zadržiavanie stolice v hrubom čreve vedie k jeho roztiahnutiu a oslabenie vyprázdňovacieho reflexu. Ak trpíte ťažkosťami pri vyprázdňovaní, skúste sa zamyslieť nad svojím životným štýlom skôr, než siahnete po preháňadlá. Čo vyskúšajte?

Pite tekutiny

Vypite za deň aspoň dva litre tekutín. Ideálne je čistá voda, môžete si ju ochutiť napríklad citrónom alebo bylinkami. Nezabudnite, že káva a čierny čaj naopak telo odvodňujú. Vodu môžete kombinovať s minerálkami s obsahom horčíka.

Dajte si probiotiká

Vyhnite sa jednoduchým cukrom, bielemu pečivu, biele ryžu a spracovaným potravinám. Zaraďte naopak do jedálnička probiotiká a prebiotiká, ktoré pomáhajú udržiavať prirodzenú funkciu zažívacieho traktu, teda trávenie aj vyprázdňovanie, dokážu ale aj aktivovať imunitný systém a pôsobí aj proti rakovine. A prebiotiká sú pre vaše probiotiká niečím ako hnojivom, ktoré potrebujú k rastu a prosperite.

Oboje nájdeme v bežných potravinách – probiotiká napríklad v kyslej kapuste, v jogurtoch a zákys, kimchi alebo ďalších fermentovaných potravinách. Medzi potraviny bohaté na prebiotiká patrí artičoky, surový špargľa, cibuľa, surový cesnak alebo banány.

Jedzte vlákninu

Vláknina je pre tých, ktorí trpia zápchou, kľúčovou zložkou potravy. Dokáže na seba naviazať nezdravé látky, vďaka schopnosti vstrebať vodu urýchľuje pohyb čriev, a pomáha tak odpad rýchlejšie dostať von z tela. Zároveň tým pomáha znížiť riziko rakoviny hrubého čreva, obezity aj chorôb srdca. Vlákninu môžete zakúpiť ako potravinový doplnok. V akej potrave vlákninu nájdete a ako ju prirodzene dostať do svojho jedálnička, čítajte tu. A ešte jedna dôležitá poznámka ku strave: jedzte pravidelne.

Hýbte sa

Pridajte viac pohybu celému telu. Aby ste zatriasla črevami, nemusíte zrovna skákať, svižná chôdza tiež pomôže. Skúste niekedy ignorovať výťah alebo ísť poslednej zastávku MHD pešo.

Skúste inú pozíciu na toalete

Vyskúšajte tiež zmeniť pozíciu pri vyprázdňovaní: Podložte si nohy stoličkou tak, aby sa vám kolená dostala vyššie a prirodzene sa vám tak stlačil brucho. Táto poloha je pre vyprázdňovanie oveľa priaznivejšie, než keď sedíte na toalete a máte nohy na zemi.

Snažte sa o pravidelnosť

Zápcha je často spojená s nevhodnými návyky. Z tých stravovacích ide hlavne o nepravidelné jedlo, nedostatok zeleniny, veľké množstvo sladkostí a čierneho čaju. Neprospieva ani nosenie tesného oblečenia, ktoré stláča brucho. V neposlednom rade pravidelnému vyprázdňovaniu neprospieva ani to, že nepočúvate vlastné telo a ignorujete potrebu ísť na záchod.

Skúste bylinky

Na zápchu si pripravte čaj, ktorý popíjajte každý večer, z 15 g krušinová kôry a 30 g mäty piepornej, všetko prelejte vriacou vodou a vylúhujte.

Slivková šťava pre rýchlu úľavu

Za samostatnú zmienku stojí slivky, ktoré sú kráľovskou potravinou v udržiavaní pravidelnosti vášho vyprázdňovanie. Sušené slivky sú nielen významným zdrojom vlákniny, obsahujú aj cukor zvaný sorbitol. Ten napomáha k zvýšeniu frekvencie pohybu čriev, zlepšuje konzistenciu stolice a tým napomáha vyprázdňovaniu.

Slivky jedzte na kvantá, nie po kilách. Ak by ste to s nimi preháňali až príliš, mohli by ste si privodiť nadúvanie.

Prípadne si pripravte večer pohár vody a cez noc v nej nechajte lúhovať štyri sušené slivky, ktoré ráno zjete a vodu vypijete. Po dvadsiatich minútach bežte na toaletu a snažte sa o stolicu. Nenechajte sa odradiť tým, že to nepôjde. Podstatné je robiť tento rituál pravidelne a telo si postupne začne na ranné vyprázdňovanie zvykať.


Zdieľať na sociálnych sieťach

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *